Deze ruim gedocumenteerde monografie geeft voor het eerst een uitvoerig beeld van het oeuvre van de experimentele beeldhouwer Willem Reijers (1910-1958). Hij was een eigenzinnige vernieuwer van de Nederlandse beeldhouwkunst in de jaren ‘40 en ‘50 van de vorige eeuw. Roel Arkesteijn beschrijft Reijers’ ontwikkeling en kunsthistorische betekenis aan de hand van zijn beelden. Tevens is in dit boek Reijers’ complete oeuvrecatalogus opgenomen. Deze publicatie verschijnt in de reeks Monografieën van Nederlandse kunstenaars, die wordt uitgegeven op initiatief van het Prins Bernhard Cultuurfonds.
Reijers maakte naam met onconventionele, soms bijna speelse beelden als Verkeerswezen op de Groninger Emmabrug, Monument voor een fusillade in Zijpersluis en zijn ontwerpen voor het Koopvaardijmonument in Rotterdam. Zijn eclectische half-abstracte plastieken reflecteren met hun vitaliteit en originaliteit de persoonlijkheid van de eigenzinnige kunstenaar, die tot zijn vroege dood in 1958 met ieder nieuw werk bleef verrassen.